PR’dan Dijital PR’a


Kabul etsek de etmesek de, medya düzeni oldukça süratli bir biçimde değişiyor.2012 sonunda Newsweek, yayın hayatına sadece online devam edeceğini duyurunca, basılı gazete ve dergilerin geleceği tekrar sorgulanır oldu. Şöyle ki;

Vocus, internetin medya şirketleri üzerindeki etkisini araştırıp bir rapor yayınladı. Bu rapora göre;
özellikle 2011 itibariyle uluslararası basın kuruluşlarına bağlı gazeteler çalışan sayılarını büyük oranda azaltırken, %18′i tamamen kapandı. (Amerika’da her beş gazeteden biri yani)
Artık tüm gazetelerde, duayen olarak tabir edilen konvensiyonel üstadlar değil de, sosyal medya ve dijital dünyaya hakim genç ve yenilikçi editörler ön plana çıkmaya başladı.

Rapora göre, gazete ve online portallar arasında içeriği yerelleştirmeye doğru büyük bir eğilim mevcut.
Dergiler için 2010′a benzer şekilde 2011′de de kapanma haberlerinden daha çok açılış haberleri okuduk. Rapor, dergilerin yazı işleri çalışanları arasında işten çıkarma oranlarının orta ölçüde olduğunu söylüyor. Ve bazılarının iddia ettiği gibi iPad’ler dergileri öldürmüyor. Aslında tam tersi: Aygıt üzerinde tüketmek üzere içeriğe ihtiyaç duyulduğu için iPad dergileri kurtarıyor gibi görünüyor. Zaten Eylül 2011′de Mövenpick’te katıldığım, Uluslararası Dijital Medya Sempozyumunda, BBC ve Apple’dan yetkililer durumun böyle olacağını anlatmışlardı. (Aplikasyon devrimi de cabası)

Bununla birlikte, TV istasyonları küçülen gazetelerin bıraktığı boşluğu doldurmak için kaynaklarını paylaşıp web sitelerini kullanırken, öte yandan ‘büyük kurtulan’ olarak nitelendirilen radyo, 2011 yılının dört çeyreğinde de yeni dinleyiciler kazanmış görünüyor. Dinleyici sayısının hesabına bakıldığında ise, online dinleyicinin büyük bir üstünlükle ağır bastığı da görülüyor.

Radyo için belki de en umut verici olan Arbitron’un (Radyolar için birincil ölçüm aracı) 12 yaş ve üzeri dinleyici sayısında haftalık bazda 240 milyonun üzerinde bir artış görüldüğünü bildirmesiydi.

Bu arada bloggerlar bir çok ana akım medya organıyla ortaklık içine girdiler. Blog evrenindeki (Blogosphere) büyüme öncelikle iç yaşam, ebeveynlik ve pişirme hakkındaki blogların dahil olduğu tüketici sektöründe oldu. Erotik paylaşımlar da elbette akımı ayakta tutan lokomotiflerden.

Tüm bu değişiklikler halkla ilişkiler sektörü için bazı keynote’ları öne çıkarıyor:

Basın kanadı ;

-Medya kanalları metinden daha fazlasını, resim ve video gibi ortamları da istiyor. Fakat içeriğiniz şu dört özelliği dikkate almaya devam etmeli: kolay, net, özgün, vurucu.

-Bir tane iPhone ve/veya iPad satın alın. Medya bu platformlar için de içerik yaratır; nasıl göründüğünü ve nasıl çalıştığını muhakkak bilmelisiniz.

-Gazetecilerle sosyal medya üzerinden iletişim kurmak olumlu olsa da basın bültenleriniz ya da onlara sunmak istediğiniz başka bilgiler için burayı kullanmayın. Gazetecilerin sadece yüzde 2′si sosyal medya aracılığıyla bültenlere ulaşmayı tercih ediyor, yüzde 80′i bültenlerin kendilerine e-posta yoluyla ulaştırılmasını ve canlı irtibata sadık kalmak eğiliminde. Bu durum onlara kendilerini özel hissettiriyor.

-Sosyal medya platformlarını onları tanımak için kullanın. Bir gazetecinin ya da editörün twitter hesabını takip edin. Ne paylaştıklarına dikkat edin. Ve kişisel olarak onları tanımadığınız sürece, Facebook’ta arkadaşlık daveti gönderip, samimiyetin sınırlarını zorlamayın, özel hayatlarına saygınızı yitirmeyin.

-Hayatı gazeteciler için kolaylaştırın. Küçülen kadrolar ve medya organlarının her gün genişleyen çevrimiçi uzantıları, gazetecilerin her zamankinden daha fazla zaman darlığı çekmesi sonucunu doğurdu. Halkla ilişkiler uzmanları, muhabirlerin hikayelerini yazmalarını ne kadar kolaylaştırırsa, bültenlerinin habere dönüşme ihtimali o derece yükselir ve halkla ilişkiler uzmanlarıyla muhabirler arasında iyi bir çalışma ilişkisi oluşmuş olur.

-Bir TV haber merkezine bülten göndermek için en iyi zaman sabah saat 8 ve 9 arasıdır. Yani genellikle editör kadrosunun sabah toplantısından önceki bir zaman dilimi. Flaş bir haber olmadığı sürece hikayenizi en az bir kaç gün veya bir hafta önceden medyaya ulaştırın. Ayrıca, TV gazetecileri sadece firmanızın sözcüsü veya CEO’suyla değil ürün veya kuruluşunuzun etkilediği gerçek insanlarla da konuşmak isterler. Bu ihtimale karşı da hazırlıklı olmanız gerekir.

Müşteri kanadı;

-Müşterilerinizle, daha önce yapılmış ya da kendi bünyenizde daha evvel farklı bir markaya teklif ettiğiniz projeleri paylaşmayın.

-Konvensiyonel yüklenmelerde basından aldığınız desteğe eşdeğer desteği, daha düşük maliyetlerle, bloggerlar ya da sosyal paylaşım ağları fenomenlerinden alın. Bunu yaparken de geleneksel repütasyon ölçülerinde uzaklaşmayın. Yani takipçi ya da beğeni sayısı gibi parametrelere aldanmayın. Etki yüzdeleri, çıplak gözle monitor edilebilecek aktifliklerini göz ardı etmeyin.

-Münferit olarak teklif götürmeyin, ekip olmalarına gayret edin. Ekibi yönlendirip, doğru brief edebilecek bir liderle görüşün.

-Özerk projeler üretmek ne kadar önemliyse, uygulanabilir olması da aynı ölçüde önemlidir. Sırf siz mecrayı tanımıyorsunuz diye destek aldığınız insanların, sorumlu olduğunuz müşterilerinize karşı sizi mahçup etmelerine izin vermeyin.

-Proje üretmek ve uygulamaktan daha önemli olan şey, bunu doğru raporlamak ve geri bildirimleri doğru okumaktır. Eğer bu konuda ehil değilseniz bir danışman tutun.

Genel hatları ile Geleneksel PR’dan Dijital PR’a ilk adımlar ve dikkat edilmesi gerekenler en primitif yapı taşlarıyla yukarıdaki gibi sıralanabilir. Siz siz olun, markanızın ya da işletmenizin hacmine bakmaksızın, profesyonel yardım almaya gayret edin. Dijital mecraların efektif kullanımını gözünüzde büyütmeyin ve fakat asla küçümsemeyin.

@proman

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s